TV 2 som
allmennkringkaster

Algoritmene styrer i stadig større grad hvilket innhold som blir laget og hva som formidles til hver og en av oss. Det gjør horisonten vår smalere og smalere. Allmennkringkasternes oppgave og plikt er å utvide horisonten.

TV 2 har stolt løst oppdraget som kommersiell allmennkringkaster i mer enn 30 år. Det har endret en hel bransje og skapt flere nye selskaper. Bare i 2023 investerte TV 2 over en halv milliard kroner i allmennkringkasteroppdraget.

TV 2 i 2023

Scroll deg nedover og se noen av høydepunktene fra vårt oppdrag i 2023.

410

timer direktesendte nyheter
på TV 2 Direkte

119

timer barne-tv på norsk

54 %

norskspråklige programmer

52 % av hovedkanalens redaksjonelt ansatte har Bergen som arbeidssted.

Vi har hovedredaksjonen i Bergen, en sterk tilstedeværelse i Oslo, samt lokalkontorer i Stavanger, Trondheim, Bodø, Ålesund, Tromsø og Hamar.

58 %

av årsverk som jobber med nyheter på hovedkanalen i Bergen

240

timer underholdning

527 000 000

kroner investert i
allmennkringkaster-oppdraget

De sportsinteresserte fikk

365 timer
sport i 2023.

Brev fra sjefredaktøren

Et kappløp mot falske nyheter og svekket tillit

Journalister og redaktører skal ikke gå i demonstrasjonstog, ta stilling eller velge side. Heller ikke når barn blir drept. Vår oppgave er å dokumentere, beskrive, rapportere og fortelle. Sannhetssøkende journalistikk har aldri vært viktigere.

Tilfanget av nyheter, hendelser og in- formasjon har aldri, på noe tidspunkt i historien, vært større. Et godt informert samfunn er et robust samfunn. Samti- dig sprer usann informasjon og falske nyheter seg som antibiotika-resistente bakterier i et demokrati. Og som pest i autokratier og diktaturer.

I et år preget av krig og konflikt i Eu- ropa og Midtøsten, et polarisert USA og et ustabilt Russland, har redaktørstyrte medier over hele verden utgjort vaksinen mot falske nyheter og propaganda.

Samtidig er TV 2 og andre redaktørsty- rte mediers kraft som motvekt til falske nyheter avhengig av tillit hos folk. Ifølge Respons Analyse sitt tillitsbarometer i 2023 har kun 54 % av de unge mellom 18 og 29 år tillit til norske redaktørstyrte medier. Det er et fall fra 68 % året før.

Opinions siste rapport, UNG2024, viser at sosiale medier og nettaviser er jevnstore som viktigste kilde til nyheter, etterfulgt av TV, for unge mellom 15 og 25 år. Bare 40 % bruker en nettavis daglig. Blant aldersgruppen 15 til 19 år er sosiale medier viktigste kilde til nyheter. Samme undersøkelse viser at nesten halvparten av de mellom 15-25 år bekymrer seg for spredning av falske nyheter og misinfor- masjon.

Selv om TV 2 er en stor og etablert nyhetsaktør i Norge, opplevde vi tidlig et skifte blant våre seere og brukere etter angrepene på Israel 7. oktober og den påfølgende krigen i Gaza. I kommen- tarfeltene på sosiale medier florerte det blå capser, et symbol for «fake news». En rekke rapporter forteller at mange slit- er med å se forskjell på et redaktørstyrt medium og en privat «nyhetsformidler».

Jeg har aldri vært nærmere å gå i demonstrasjonstog enn i 2023. Men medienes rolle, i en verden preget av dyrtid, krig og falske nyheter, er en annen.

Det ble raskt klart at transparens om de redaksjonelle valgene TV 2 tar, i tillegg til tilstedeværelse i sosiale medier der de unge er, er avgjørende for å bygge tillit. Det er fortsatt viktig å være til stede på bakken i krigsområdene, både gjennom live-rapportering og mer tradisjonelt reportasjestoff. Men i tillegg lager vi for eksempel egne videoer om arbeidet med og viktigheten av verifisering, vi har egne spørsmålsrunder med utenriksreporterne våre og vår nyhetsredaktør forklarer hvorfor TV 2 ikke tar side i konflikten og hvordan redaktørstyrte medier jobber med å dekke krigen fra flere perspektiver.

Jeg mener det er en del av sam- funnsansvaret vårt som allmennkring- kaster å tilby faktasjekket, verifisert og viktig journalistikk til målgrupper som ikke konsumerer nyheter på de tradisjonelle nyhetsplattformene. Samtidig bruker vi nå det vi lærer i arbeidet med å bygge tillit, og nå unge med nyheter, på våre egne plattformer som TV2.no og nyhetene på TV 2. Som allmennkringkaster er det vår oppgave å nå enda flere med våre nyheter og vårt norske innhold i årene fremover, men det er også vårt ansvar å gjøre det på en måte som styrker tilliten til TV 2.

Og det er jeg trygg på at vi vil klare. Jeg er optimist med medienes vegne. Det finnes egentlig ikke noe godt alternativ.

Jeg tror på nyhetsjournalistikken. Ikke bare på rapporteringen, men på kon- sekvensene av den. At krig og politiske konflikter kan miste sin kraft når vi ser resultatene av sannhetssøkende jour- nalistikk og åpenheten som kan følge. Journalistiske reportasjer og bilder har gjennom tidene ikke bare dokumentert historien, men endret historiens kurs.

Det er det som er medienes rolle. Og den viktigere enn noen gang.


Olav T. Sandnes
Administrerende direktør
og sjefredaktør

2022-rapporten

TV 2 har siden oppstarten basert sin profil på prinsippene for allmennkringkasting. Det betyr at TV 2 planlegger et sendeskjema som sikrer at seerne blir eksponert for innhold de normalt ikke ville oppsøkt av seg selv. I en tid hvor algoritmer styrer stadig mer av innholdskonsumet og gir deg mer av det samme, er det helt avgjørende at allmennkringkasterne fortsetter å eksponere seere og lesere for variert innhold.

2021-rapporten

Allmennkringkasternes oppgave og plikt er å utvide horisonten. Slik var det i 1992 og slik er det i dag. Vårt mål er at alle som bruker tid på TV 2s programmer skal oppleve at de sitter igjen med noe, og ikke er likegyldige til det de har sett. Når våre nyheter og historier gjør at seerne blir vekket og utfordret til å tenke i nye baner, er det fordi vi treffer deres virkelighet.